Linux er jo et fantastisk styresystem (efter hvad jeg har hørt).
Jep, linux er fantastisk, og det bliver bedre og bedre til arbejdsstationer også.
Men jeg ved at alle de programmer og spil, man kan købe, ikke kan køre på linux...
Alle er så meget sagt. Der er nogle der er begyndt at tage linux seriøst, deriblandt de der laver Unreal Tournament, de udgiver også deres spil til linux
Det er jo lidt trist. Men jeg har også fået at vide, at ALLE programmer der kan køre på linux er gratis (sådan set). Der høre nogle ting med, men hvor downloader jeg programmer til linux hvis jeg får brug får et eller to til nogle opgaver? Bare en link.
Ikke alle programmer er gratis, men størstedelen er, ja. Det er vel nærmest omvendt af Windows.
Der er ikke noget bestemt sted hvor alle linux programmer ligger, det er ligesom med Windows. Man henter et program når man har hørt om det, søgt efter det, el.lign. Men hvis du kender navnet på et program eller en pakke, som du mangler, er rpmfind.net et godt sted at lede. RPM er en pakke-type, det er ligesom en installationsfil til Windows, og nyere Linux operativsystemer har et indbygget program, der automatisk guider én igennem installationen - førhen skulle man bruge konsol - deriblandt RedHat og Mandrake. En distro som fx Debian bruger ikke RPM.
Køre Linux på de samme filtyper som win? Altså kan jeg åbne et .doc document i Linux? Og det samme med andet?
(Tænker mig at havde både Win XP og linux så kunne man jo overfører lidt) Er programs filerne også .exe?
De .exe filer du kører i Windows er kompileret til Windows, de er altså kompileret til et sprog, som et understøttende program oversætter til maskinsprog, som Windows forstår. Hvis du, som du selv, laver Windows programmer i Delphi, kompilerer du en exe, i denne exe ligger der så ofte et Delphi runtime (hedder det såvidt jeg husker) som oversætter til maskinsprog.
Du kan derfor ikke køre Windows programmer på din Linux maskine.
Og dog, der er lavet noget til Linux som hedder Wine, det er en Windows-emulator, som kan emulere Windows, og visse mange Windows programmer. Derudover er der også lavet andre af disse slags, fx et specielt til Photoshop og MS Office, og WineX som er til spil. Disse virker dog ikke altid pålideligt og stabilt.
Et .doc dokument er ikke det samme som en .exe fil, derfor kan du godt åbne dette, i fx OpenOffice. Det er altså kun exe filer, Linux ikke forstår.
Jeg kan desværre ikke henvise til nogle tutorials.
Har du flere spørgsmål omkring Linux er du altid velkommen til at stille dem her i forummet
--
Ronni Egeriis -
http://sqdev.dk/Co-Admin