At bruge kvadratrod i en udregning!

Tags:    delphi

User
Bruger #369 @ 07.09.01 16:12
Jeg er ny i sproget Delphi og sidder nu og bakser med en lille udregning hvor jeg skal ta kvadratroden af et tal som er erklæret i en variabel af typen "Double" Hvordan gør man dette?

<quote>Jeg er ny i sproget Delphi og sidder nu og bakser med en lille udregning hvor jeg skal ta kvadratroden af et tal som er erklæret i en variabel af typen "Double" Hvordan gør man dette?</quote>

Brug Sqrt() funktionen f.eks:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
Tal: Double;
begin
Tal := 23452345.34;
ShowMessage(FloatToStr(Sqrt(Tal)));
end;

User
Bruger #369 @ 07.09.01 19:30
<quote>
Lasse M Skrev:

Brug Sqrt() funktionen f.eks:
</quote>

Mange tak, det var lige det der manglede =) Nu vi er ved det findes der så en lignende funktion der kan opløft potenser istedet? Eller kan en venlig sjæl fortælle mig hvor jeg selv kan læse mig til det og lignende, jeg synes nemlig at det er generelt sparsomt med dokumnetation på borland.com!

<quote>
Mange tak, det var lige det der manglede =) Nu vi er ved det findes der så en lignende funktion der kan opløft potenser istedet? </quote>

Brug Power() (husk at tilføje Math til uses)

<quote>Eller kan en venlig sjæl fortælle mig hvor jeg selv kan læse mig til det og lignende, jeg synes nemlig at det er generelt sparsomt med dokumnetation på borland.com!</quote>

Så er det godt at der følger en ganske udmærket online hjælp med til Delphi hvor samtlige indbyggede funktioner i Delphi er dokumenteret :)

User
Bruger #369 @ 07.09.01 23:02
<quote>
</quote>
Kan du uddybe det en smule jeg er somsagt en smule grøn for at sige det mildt.... startede igår =)
<qoute>
Så er det godt at der følger en ganske udmærket online hjælp med til Delphi hvor samtlige indbyggede funktioner i Delphi er dokumenteret :)</quote>
Takker!

<quote>

Kan du uddybe det en smule jeg er somsagt en smule grøn for at sige det mildt.... startede igår =)
</quote>

uses finder du i toppen af din unit. Der står i forvejen bl.a a. windows, classes, controls, dialogs og du skal blot tilføje Math i slutningen.

ShowMessage(FloatToStr(Power(4, 2))); vil vise 16. FloatToStr konverterer det tal Power() returnere, som er af typen Extended dvs. et floating point tal, til en string som ShowMessage() kan vise.

Angående online hjælpen så virker den ved at du placere cursoren inde i det ord du vil have hjælp til og trykker F1 f.eks. Po|wer <F1> hvor | er cursoren.

User
Bruger #369 @ 18.09.01 00:12
<quote>

uses finder du i toppen af din unit. Der står i forvejen bl.a a. windows, classes, controls, dialogs og du skal blot tilføje Math i slutningen.

ShowMessage(FloatToStr(Power(4, 2))); vil vise 16. FloatToStr konverterer det tal Power() returnere, som er af typen Extended dvs. et floating point tal, til en string som ShowMessage() kan vise.

Angående online hjælpen så virker den ved at du placere cursoren inde i det ord du vil have hjælp til og trykker F1 f.eks. Po|wer <F1> hvor | er cursoren.</quote>

Tak for hjælpen!

Morten Raun

t