ALTID søgemaskine-venlige URLS

Tags:    html css

<< < 123 > >>
Kan jeg i .htaccess gøre så adressen i url-kassen altid er fx www.adresse.dk/nyheder/10
og ikke www.adresse.dk/nyheder.php?id=10

Så selvom man skriver det nederste bliver det lavet om til nyheder/10 som igen bliver lavet om til nyheder.php?id=10

Men uden at lave en uendelig løkke?

Indlæg senest redigeret d. 09.02.2010 14:57 af Bruger #6300
22 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er noget galt med det første eksempel. Min browser prøver at DOWNLOADE filen når jeg går ind på /nyheder ??

Du skal bare droppe www.adresse.dk/nyheder.php?id=10 og kun bruge www.adresse.dk/nyheder/10, den ene skal ikke laves om til den anden.

Jamen kan jeg ikke gøre så hvis man nu skriver nyheder.php?id=10 så bliver det lavet om?

Altså mit ønske var jo at det hele skulle være i .htaccess.

Kan man ikk måske kombinere det første svar med rewriterule?

Jo, måske, men jeg forstår altså ikke hvorfor du overhovedet vil have en nyheder.php?id=xyz

Det vil jeg heller ikke faktisk. Mit problem er bare, at alle adresser der starter med nyheder skal sendes videre til nyheder.php. Men der skal stå nyheder i adressen.

Altså hvis man går ind på www.adresse.dk/nyheder/blabla så skal man sendes videre til nyheder.php uden at skrive om i adresse feltet.

Hvis man derimod skriver www.adresse.dk/nyheder.php skal man først sendes til www.adresse.dk/nyheder hvor den skriver adressen om, og så igen sendes videre til nyheder.php UDEN at skrive adressen om.

Og alt dette skal ske uden at der opstår en uendelig løkke :S

Hvorfor vil du sende brugeren videre fra /nyheder/xyz til /nyheder.php?id=xyz ? Det lyder da ikke sætligt smart.

Der er den her fil: nyheder.php

Hvis man går ind på bare nyheder bliver man sendt videre til den.

Men hvis man går ind på nyheder.php skal der stå kun nyheder i adresseboxen. Derfor ville jeg sende til nyheder først som så derefter kunne sende til nyheder.php

Men hvis du sender brugeren videre fra nyheder til nyheder.php, vil der ikke længere kun stå nyheder, og det kan du ikke bare lave om på.

<< < 123 > >>
t