OnMouseOver?

Tags:    html css

Hvordan er det man gør sådan at når man holder musen over fx en div, så skrifter baggrunden osv?

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nu spørger du i html/css, så jeg går ud fra at du vil gøre det uden script.

Jeg tror det er muligt at bruge hover, active og visited i din css, men kun på links (a tags).
Så du kan gøre det hvis du f.eks. styler dit link til ath fylde hele området ud, have billede og båggrund osv.

Ellers kan du bruge script, og det fyrer du af fra f.eks. din div med OnMouseOver og OnMouseOut.
De sættes til at pege på den stump javascript som skal køres.

For referencer og eksempler til begge måder, se her: http://www.w3schools.com/

dette indsættes i dit head element på din html side:

<script language="javascript">
function minFunktion()
{
document.mitFormId.mitDivId.className ="highlight";
}
</script>

så skal du også lave den samme funktion når den skal tilbage, alternativt kan du lave en dynamisk funktion der virker ved alle de elementer du vil have det til at virke ved:

<script language="javascript">
function minFunktion(mitElement)
{
mitElement.className ="highlight";
}
</script>

den sidste her skal så kaldes med:
<div OnMouseOver="minFunktion(this);">hest</div>

alle disse eksempler tager udgangspunkt i at du har et ID på både form og div tag, samt at du har en CSS klasse der hedder "highlight"

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto

du kan lave det på flere måder. Den smarteste er med CSS og Javascript. Du laver en javascript funktion der skifter baggrunden på dit dvi tag. Så indsætter du to eventhandlers i dit div tag. fx:

<div OnMouseOver="minFunktion();">Hest</div>

og det samme med mouseout event handleren, og vupti.

Praesto et Persto

du kan lave det på flere måder. Den smarteste er med CSS og Javascript. Du laver en javascript funktion der skifter baggrunden på dit dvi tag. Så indsætter du to eventhandlers i dit div tag. fx:

<div OnMouseOver="minFunktion();">Hest</div>

og det samme med mouseout event handleren, og vupti.

Praesto et Persto

Kan du give et eksempel på Enfunktion();?

Nu spørger du i html/css, så jeg går ud fra at du vil gøre det uden script.

Jeg tror det er muligt at bruge hover, active og visited i din css, men kun på links (a tags).
Så du kan gøre det hvis du f.eks. styler dit link til ath fylde hele området ud, have billede og båggrund osv.

Ellers kan du bruge script, og det fyrer du af fra f.eks. din div med OnMouseOver og OnMouseOut.
De sættes til at pege på den stump javascript som skal køres.

For referencer og eksempler til begge måder, se her: http://www.w3schools.com/

Øhh... Du skriver det samme som Brian. Jeg aner ikke rigtig noget om Javascript det er derfor jeg gerne vil have et eksempel på det script der skal køres når man holder over div'en!

P.S. koden er ikke testet

Praesto et Persto

t