Tags:
html
css
Hej alle udviklere
Jeg har et problem. Jeg sidder og bygger en side op med css og vil bruge div.
Det ser f.eks. sådan ud:
<div id="toppen">
</div>
<div id="tekst">
</div>
<div id="bunden">
</div>
Så har jeg en baggrund i hver div, men hvorfor laves der automatisk en brake mellem hver af dem? Hvordan undgår jeg denne brake?
Takker.
De skal ikke stå ved siden af hinanden, men når man bruger div's med et baggrundsbillede i Firefox fortolker den en dvi kommando, således at der udover det naturlige brake kommer en manglende linje mellem de to baggrunde.
F.eks. sådan her:
toppens baggrund og tekstens baggrund:
-l-l-l-l-
-l-l-l-l-
De burde jo gerne være flydende. Det eneste, som løste dette var float: left;
Derefter blev siden venstrejusteret. Den kommando du skriver virker ikke med denne opsætning. Hverken IE eller Firefox reagerer på du sammen med de andre koder.
Det jeg valgte at bruge, kan jeg godt se giver andre resultater i andre opløsninger nu =( Den strækker dog ikke min side, da jeg har definret bredde og højde for de tre baggrunde i de respektive div's.
Nu tror jeg derimod jeg har løst problemet.
Jeg kan godt teste i lave opløsninger på denne computer, men må vente med de høje til i morgen.
For dynamisk at centrere siden i forhold til browservinduet har jeg lagt denne ind i min css fil:
div#center
{
margin-left: auto;
margin-right: auto;
width: bal bla px;
}
Jeg har så sat div om hele min bodykode. Dette fungerer i Firefox, med pga. float:left; som jeg har brugt itl at fjerne føromtalte problem ignorerer IE denne kommando. Derfor tilføjede jeg yderligere text-align: center; som en attribut i body og nu reagerer IE også på det.
Jeps auto kan også bruges til at centrere en side.
Kan du bruge "margin-bottom: 0px;" på dine divs til at fjerne mellemrummet?