div uden brake

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej alle udviklere

Jeg har et problem. Jeg sidder og bygger en side op med css og vil bruge div.

Det ser f.eks. sådan ud:

<div id="toppen">
</div>

<div id="tekst">
</div>

<div id="bunden">
</div>

Så har jeg en baggrund i hver div, men hvorfor laves der automatisk en brake mellem hver af dem? Hvordan undgår jeg denne brake?

Takker.

div'er kan ikek stå ved siden af hinanden... så skal du i stedet bruge <span>

Self. kan div stå ved siden af hinanden. Du skal bare bruge lidt CSS til at angive deres possition og så vil det spille uden problemmer.

Se her : http://html.dk/tutorials/css/lektion14.asp

M.V.Hilsen
Smooth
WebSteps.dk

display: inline;

fjerner det naturlige break...

Men Float:left;

Er nok skønnere til formålet..

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

display: inline;

fjerner det naturlige break...

Men Float:left;

Er nok skønnere til formålet..

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

Tak for alle svarene. Det er dog stadig ikke helt løst

Det er kun i Firefox jeg oplever problemer. Display: inline; fjerner mine baggrundsbilleder i de pågældende div's i Firefox.

Float: left; virker, men så bliver hele siden venstre justeret, men den skal være center justeret.

float: center; har ingen effekt

Hvad kan jeg gøre og hvorfor fjerner inline kommandoen mine baggrundsbilleder i de forskellige div's?

Har du forsøgt at angive background-repeat?
style="background-repeat: repeat;"

Har du forsøgt at angive background-repeat?
style="background-repeat: repeat;"

Background-repeat er sat til repeat-y.

Hvad går display:inline; ind og gør sådan helt konkret?

Vil det fungere hvis jeg ændrer mine div's til class'es?

Jeg kan da ikke være den eneste der er rendt ind i det her problem før.

Hvordan har andre løst det?

Hvordan fungerer den span kommando, som der blev omtalt tidligere?

Jeg har prøvet at kigge videre på det, men kan ikke umiddelbart løse det.

Hvis jeg bruger float,som er den eneste der giver en nogenlunde resultat, så er siden venstrejusteret?

Jeg har nu prøvet at sætte det ind i en simpel tabel, som bare skal centerjustere det plus at tilføje en <center> omkring hele indholdet.

Dette reagerer Firefox så derimod kun på og ikke IE.

Er der nogle kommandoer der er kraftigere end andre? Jeg tænker på, hvad kan overtage float:left; og centrere det hele?

Takker.

Det ser umiddelbart ud til at jeg har løst problemet.

Jeg løste først div og brake problemet med float:left; hvorefter siden var venstrejusteret.

Derefter smed jeg følgende css kode ind i mit css dokument som der henvises til fra siderne:

div#center
{
margin-left: 10%;
margin-right: 10%;
}

Og dernæst satte jeg <div id="center"> rundt om hele sidens indhold.

Meget simpelt, men jeg har brugt en del tid på det nu. Alt lige fra <a align="center"> til <div style="text-align:center"> til tabeller virkede ikke. =(

Men tak for hjælpen. Det hjalp mig godt på vej med at få fjernet dvi's naturlige brakes.

hmm... hvorfor kalder du dine id'er for "toppen", teksten og "bunden", hvis de skal stå ved siden af hinanden? :)

Måden hvorpå du har "løst" dit problem virker kun ved lige netop den opløsning som du bruger. Hvis du ser siden med en højere opløsning vil siden bliver bredere mens den vil blive smallere i en lavere opløsning.

Du kan bruge følgende for at centrere en side. Husk at du så bør speceficere en bredde på "toppen", "tekst" og "bunden" for ellers så vil den de fylde hele siden da det er det divs gør som standard.

Fold kodeboks ind/udKode 

Grunden til at der både er en center-div og center-tag er for at få det til at virke i alle browsere. Og af en eller anden grund så har rækkefølgen på disse to noget at sige i Firefox :/ .

Af hensyn til <span> kan det forklares som en tag der omkrænser tekst så man så kan give den tekst forskælligt design. Som standard laver span ikke noget om på den tekst den omkrænser og kan derfor være en god idé at bruge hvis man vil have en meget lille del af noget tekst farvet i en speciel farve eller lign. <font> havde samme formål men er en forældet tag og bør ikke bruges.

<< < 12 > >>
t