IE. problemer

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Lad mig starte med at sige at jeg ikke ved ret meget om html & css, men jeg har fået strikket en hjemmeside sammen, men der er et problem i IE.

Hvis man f.ex. kikker på:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/links.html

Og ser den blå lodrette streg yderst til venstre, mangler der sommetider noget af den; den del der er ud for menu teksten.
Ved at ændre på bredden på browser vinduet kan jeg få stregen til at komme og forsvinde.
Det ser ud til at boxen som menu-teksten står i rykker en pixel til venstre.

Hvordan får jeg stregen til at være der altid?

Jeg kan ikke bruge ASP eller PHP og jeg vil ikke bruge Java, så løsningen skal være ren html/css.

PS: Hvis der er en der kan fortælle mig hvordan jeg kan lave en 5 pixel margin til venstre for scrollbaren i hoved vinduet ville jeg blive glad.

12 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lad mig starte med at sige at jeg ikke ved ret meget om html & css, men jeg har fået strikket en hjemmeside sammen, men der er et problem i IE.

Hvis man f.ex. kikker på:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/links.html

Og ser den blå lodrette streg yderst til venstre, mangler der sommetider noget af den; den del der er ud for menu teksten.
Ved at ændre på bredden på browser vinduet kan jeg få stregen til at komme og forsvinde.
Det ser ud til at boxen som menu-teksten står i rykker en pixel til venstre.

Hvordan får jeg stregen til at være der altid?

Jeg kan ikke bruge ASP eller PHP og jeg vil ikke bruge Java, så løsningen skal være ren html/css.

PS: Hvis der er en der kan fortælle mig hvordan jeg kan lave en 5 pixel margin til venstre for scrollbaren i hoved vinduet ville jeg blive glad.

Pga. du har lavet hele baggrunden i 1 billed kommer det aldrig til at virke.
For hvis man prøvet at lave vinduet kun 1 px mindre kan man ligge mærke til at først alle div tags vil tilpasse sig vinduet, men baggrundsbilledet vil ikke tilpasse sig før du har lavet vinduet 2 px mindre (underligt).

Måske en løsning:
Det du skal gøre er at: klippe top billedet ud sådan at der ikke er den blå ramme omkring. derefter laver du en style (på de div tags som der skal have en ramme) som hedder: border:1px solid #000ff;

Husk at man kan jo også lave design ved at lave css rammer og baggrundsfarver istedetfor at lave det hele i 1 billed.

Det er den eneste løsning pt vil jeg sige....
Er det godt nok?

mvh
Tommy
http://www.zule.dk

Det gøres ved blot at skrive:

<body style="margin-left: 15px;">

Kigger lige på det andet om lidt :)

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##

Jeg er ikke sikker på at det løser problemet.
Det jeg mener er at der skal være nogle pixels mellemrum mellem min text og den scrollbar der er i den box der hedder mainbox.
Det er ikke den scrollbar der er på hele siden der er problemet.

Jeg er ikke sikker på at det løser problemet.
Det jeg mener er at der skal være nogle pixels mellemrum mellem min text og den scrollbar der er i den box der hedder mainbox.
Det er ikke den scrollbar der er på hele siden der er problemet.

Ahh på den måde... Forstod det lidt forkert ;)
Mvh.
Rune Jensen
##The one who laugh last is the one who think slowest!##

Padding til scroll funktionen, får du umiddelbart let ved at smide et div inden i "mainBox" forsøger du med padding/margin på mainbox, kunne jeg forestille mig det springer ud af design !:)

<div class="mainbox">
<div style="padding: 5px 5px 5px 5px;">
//indhold
</div>
</div>

Jeg kunne forestille mig at borderen til menuen smutter fordi at link og div er ligelange... forsøg at lave menu punkterne 131 brede, det er som om den ligger oven på borderen.

eventuelt padding-left: 2px; ¨på div.menubox og lav den 2px mindre.. forsøg dig lidt frem :)

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

Men generelt er det ret vigtigt at have dtd på siden, så vil den ikke bare køres i quirks mode, dette gør ofte at HTMl koden fortolkes ens i forskellige browsere...

Der findes 3 forskellige til html 4.0, din ville fint kunnne køre med :

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen

Jeg havde håbet på et bedre svar end: "Du må prøve dig frem", men hvis der kommer nogle svar kan jeg fordele point.

Jeg går ud fra at doctype skal stå i head sektionen af hver html fil?

Men generelt er det ret vigtigt at have dtd på siden, så vil den ikke bare køres i quirks mode, dette gør ofte at HTMl koden fortolkes ens i forskellige browsere...

Der findes 3 forskellige til html 4.0, din ville fint kunnne køre med :

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen

Jeg synes bare altid jeg har problemer med valid html og ie. Jeg lavede på et tidspunkt en side som var 100% valid html og css. Siden virker fint i Firefox men i IE var nogle celler i en tabel der 2 gange.

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

Jeg synes bare altid jeg har problemer med valid html og ie. Jeg lavede på et tidspunkt en side som var 100% valid html og css. Siden virker fint i Firefox men i IE var nogle celler i en tabel der 2 gange.

Det er intet problem at lave noget valid HTML og CSS, der fungerer i IE. Problemet er at lave det, så det samtidig ser ens ud i Firefox, fx. Men kan dog blæse lidt på CSS-valideringen, og sende specielle styles til IE/Win only, ved at bruge en underscore foran sine properties, fx:
div#idnavn {
width:200px;
_width:150px;
}
Så tror IE div-elementet skal være 150px bred, mens andre browsere (korrekt!) gør den 200px bred. På den måde kan man i mange tilfælde nemt komme udenom IEs mange CSS-renderingsproblemer.

[Redigeret d. 02/08-05 16:19:59 af Allan Rasmussen]

Jeg vil netop undgå at bruge border, da IE har store problemer med dem, (noget med at IE tror at border ligger uden for width/height og Mozilla mener at de ligger inden for width/height).

<< < 12 > >>
t