Databaser

Tags:    delphi

User
Bruger #75 @ 18.08.01 17:15
Hej

Lige i øjeblikket bruger jeg ini-filer til at opbevare text og informationer, som bruges af mit program. Det er lidt tungt at arbejde med, så, er det ikke muligt at bruge en database i stedet. Og hvordan gør man det, skal man så bare have en fil ekstra med sit program, går det hurtigere og er det lettere at arbejde med? Kan nogle forklare mig, give mig et eksempel eller henvise til noget brugbart, som er for helt nybegyndere inden for databaser med delphi.

Med venlig hilsen

Mikkel Bøg Clemmensen
mt.clemmensen@vip.cybercity.dk
http://www.tfweb.f2s.com

7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
<quote>Hej

Lige i øjeblikket bruger jeg ini-filer til at opbevare text og informationer, som bruges af mit program. Det er lidt tungt at arbejde med, så, er det ikke muligt at bruge en database i stedet. Og hvordan gør man det, skal man så bare have en fil ekstra med sit program, går det hurtigere og er det lettere at arbejde med? Kan nogle forklare mig, give mig et eksempel eller henvise til noget brugbart, som er for helt nybegyndere inden for databaser med delphi.
<quote>

Prøv at se http://www.delphi3000.com/Search/Default.asp?Task=Search&SK=access&SC=1&RPP=50&ORDERBY=1. Der er en masse artikler om Access (nogle mere relevante end andre...). Bemærk at hvis du benytter BDE understøtter den version der følger med D5 kun Access97. Personligt foretrækker jeg at benytte ADO da man ikke beøver at bekymre sig om opsætning af aliaser som man skal med BDE og ODBC.

Hvis du blot vil gemme lidt opsætnings-informationer eller lignende vil jeg nu også mene at en database er lige i overkanten...

Hej Mikkel...

>Lige i øjeblikket bruger jeg ini-filer til at opbevare text og informationer, som bruges af mit program. Det er lidt tungt at arbejde med, så, er det ikke muligt at bruge en database i stedet.

Nu ved jeg ikke lige hvilke slags informationer det er du gemmer, men hvis det fx bare er dit programs indstillinger, så vil jeg klart mene at det er nemmest at bruge Ini filer. Efter min mening er de sådan set ganske ok at arbejde med. Hvis du vil til at bruge databaser, skal du også til at inkludere en rimelig stor pakke med database grej (så vidt jeg husker). Så er det bare til ting som dit programs indstillinger, så vil jeg bestemt ikke anbefale databaser. Faktisk er det utroligt hvad man kan klare med ini filer og deres lige :-))

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

User
Bruger #121 @ 18.08.01 21:31
<quote>>Lige i øjeblikket bruger jeg ini-filer til at opbevare text og informationer, som bruges af mit program. Det er lidt tungt at arbejde med, så, er det ikke muligt at bruge en database i stedet. </quote>

Jeg ville også mene at Ini-filer er langt nemmere at bruge. Det er meget lig med Database, det er bare lidt mindre skjult... Jeg giver et SIMPELT eksempel på at bruge databasen.. :-) ..... (Det tæller bare antallet af gange man har åbnet programmet)...---- Hvis du allerede kender de forskellige kommandoer i Ini-filer (WriteInteger, ReadInteger osv.) er det næsten det samme....:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var
Registry : TRegistry;
begin
Registry := TRegistry.Create;

Registry.RootKey := HKEY_LOCAL_MACHINE;
Registry.OpenKey('MYKEY',True);

if not Registry.ValueExists('TITLE1') then
begin
Registry.WriteInteger('TITLE1',0);
end;

if Registry.ValueExists('TITLE1') then
begin
Registry.WriteInteger('TITLE1',Registry.ReadInteger('TITLE1') +1);
Label1.Caption := IntToStr(Registry.ReadInteger('TITLE1'));
end;

Registry.Free;
end;

------------------

Håber det hjælper...:-)... Jeg sender lige eksemplet til dig over E-mail også!!!

Esben
esben.pape.selsing@skolekom.dk

User
Bruger #121 @ 18.08.01 21:38
Jeg er også selv ret optaget af INI-filer...:-)....Delphi Help kan bruges til en hel del!!!

Esben

User
Bruger #75 @ 18.08.01 21:44
<quote>
Jeg ville også mene at Ini-filer er langt nemmere at bruge. Det er meget lig med Database, det er bare lidt mindre skjult... Jeg giver et SIMPELT eksempel på at bruge databasen.. :-) ..... (Det tæller bare antallet af gange man har åbnet programmet)...---- Hvis du allerede kender de forskellige kommandoer i Ini-filer (WriteInteger, ReadInteger osv.) er det næsten det samme....:
</quote>

Ja, men det er jo Windows Registreringsdatabasen. Det jeg tænkte på var en SQL eller Acces database. Det kan da godt være at jeg er helt forkert på den, at man slet ikke kan bruge Acces eller SQL, det ved jeg ikke...?

Med venlig hilsen

Mikkel Bøg Clemmensen

User
Bruger #29 @ 20.08.01 18:23
Hej

Med venlig hilsen

Mikkel Bøg Clemmensen

User
Bruger #29 @ 20.08.01 18:25
Hej

Med venlig hilsen

Mikkel Bøg Clemmensen

Jeg ville helt klart benytte ADO....Det er det nemmeste at arbejde med fordi der er så meget litteratur om emnet (læs enhver ASP-bog). Du kan finde mere information på www.delphi3000.com og www.eksperten.dk.....når jeg finder de direkte links får du dem.....foresten kan du brugrs selv D3 med ADO.

Mark

t