tekststørrelse

Tags:    html css

Slettet

Indlæg senest redigeret d. 06.08.2007 16:49 af Bruger #6953
Ved at bruge px som målestok fremfor pt kan man forhindre brugeren i at ændre tekststørrelsen på ens side - i IE. Det er dog at anbefale at brugeren kan ændre tekststørrelsen, da nogle har dårligt syn. Det handler om brugervenlighed. Så du må lave dit design ordentligt :) Eller skide på brugere på med svagt syn.

--
Ronni Egeriis

Slettet

Indlæg senest redigeret d. 06.08.2007 16:49 af Bruger #6953
Ved at bruge px som målestok fremfor pt kan man forhindre brugeren i at ændre tekststørrelsen på ens side - i IE. Det er dog at anbefale at brugeren kan ændre tekststørrelsen, da nogle har dårligt syn. Det handler om brugervenlighed. Så du må lave dit design ordentligt :) Eller skide på brugere på med svagt syn.

--
Ronni Egeriis

jeg kan ikke få det til at virke, teksten forbliver godt nok den størrelse jeg sætter den til i px, men browseren viser stadig teksten som det passer den, måske er det selve det område teksten står i der bliver forstøret... min css fil ser sådan ud, og siden kan ses på www.brugbart.dk.

a.menulink:link {
text-decoration:none;
font-weight:bold;
color:#6633FF;
font size= 15px;
}
a.menulink:visited {
color: #FF00FF;
font size= 15px;
}
a.menulink:active {
color: #FFFF00;
font size= 15px;
}

a.menulink:hover {
color: #FF9900;
font size= 15px;
}
p.title1 {
color: #FF0000;
font size= 18px;
text-align: center;
}
p.title2 {
color: #000000;
font size= 18px;
letter-spacing: 1px;
text-align: justify;
}

Jeg har det problem med alle sider jeg laver så jeg har brugt så lidt tekst så muligt, eller opbygget siderne med så lidt grafik så muligt for at undgå at grafiken køre rundt på skærmen når teksten bliver forstøret.... og nu ser jeg ikke nogen grund til at sætte størrelsen i px når den aligevæl bliver gjort større i tekst område.

et andet problem er måske snare b-one der har dårlige servere, men det er ikke altid alle billeder bliver indlæst. Så det er måske en regtig dårlig ide at begynde at bruge mere grafik på siden...

[Redigeret d. 09/07-05 08:59:01 af Jacob Frank Kristensen]

Hvis du tager et kig på din css fil, så vil du se at du alle steder bruger kolon. men i lige præcis det sted hvor du sætter font størrelsen, der vælger du at bruge =. Det er blandt andet en af fejlene. Desuden, så hedder det så vidt jeg ærindrer - font-size, med bindestreg, og ikke mellemrum.

Mit bud vil derfor være at du udskifter alle de steder hvor der står "font size =" med "font-size:"

Håber dette kunne bruges

--
Ronni Egeriis

Hvis du tager et kig på din css fil, så vil du se at du alle steder bruger kolon. men i lige præcis det sted hvor du sætter font størrelsen, der vælger du at bruge =. Det er blandt andet en af fejlene. Desuden, så hedder det så vidt jeg ærindrer - font-size, med bindestreg, og ikke mellemrum.

Mit bud vil derfor være at du udskifter alle de steder hvor der står "font size =" med "font-size:"

Håber dette kunne bruges

tjaa det ser også ud til at virke, men teksten endre stadig størrelse når jeg endre størrelse under vis - tekststørrelse

jeg vil prøve at finde fejlen, men er der elers nogle ider til hvad der kan være galt?

min css fil ser nu sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Undskyld, men hvad f***** er det du vil? Det at absolut ikke en negativ ting an skriftstørrelsen kan ændres i vis > tekststørrelse.

Det burde tvært imod være forbudt at lave sider hvor størrelsen ikke ændres med denne indstilling!

Hvorfor lave det om så det ikke virker, når du nu er så heldig at det virker?

En anden ting er at mange sider bruger for små skrifttyper. Den almindelige tekst på en side _skal_ være af samme skriftstørrelse som browseren har, hvis den overhovedet ikke har noget layout på siden.

PS: undskyld sproget

[Redigeret d. 09/07-05 17:22:21 af Jesper Kristensen]

Slettet

Indlæg senest redigeret d. 06.08.2007 17:49 af Bruger #6953
Det er lang tid siden jeg har brugt IE, men jeg må sige at der er et meget stort spring mellem størrelserne i den. Meget større end jeg husker. Men jeg tror godt man kan regne med at med mindre en bruger har en meget god grund til at ændre på størrelsen, så vil den være medium, hvilket jo er default-indstillingen.

Der findes masser af internetsider der ude, der reagerer på indstillingen som de skal, og har en bruger ved et uheld ændret indstillingen, opdager han/hun nok hurtigt at der er noget galt. :)

t