Visible

Tags:    html css

Hej,
jeg sidder lige og er igang med min nye, personlige hjemmeside og fik så den ide at lave min menu lidt gennemsigtig. Så jeg tænkte om man måske ku lave noget ala: visible : 50%; eller visibility : 50%; det skal lige siges det altså er CSS det handler om...

ChristofferB ::.

10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,
jeg sidder lige og er igang med min nye, personlige hjemmeside og fik så den ide at lave min menu lidt gennemsigtig. Så jeg tænkte om man måske ku lave noget ala: visible : 50%; eller visibility : 50%; det skal lige siges det altså er CSS det handler om...

Du kan bruge dette(bemærk at det virker ikke helt på alle browser/os'er): http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/filter/reference/filters/alpha.asp
Eks:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hilsen
Jan S.

Nej det virker nemlig desværre ikke.
Den eneste mulighed der er for at få det til at virke i alle browsere, er at du laver et fast billede som forestiller at menuen er transperant. Det er dog et problem hvis menuen flytter sig i forhold til den eksakte baggrund, for billedet har jo en fast form konstant, og ændrer ikke udseene efter menuens position.

Ellers kan du jo vente og bruge PNG når IE7 engang kommer... hvis det da ellers holder stik at PNG vil blive fuldt understøttet.

Se den halvgennemsigtige lyserøde boks.
http://jesperkristensen.dk/website/css.php

Hej,

Du kan bruge dette(bemærk at det virker ikke helt på alle browser/os'er): http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/filter/reference/filters/alpha.asp
Eks:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hilsen
Jan S.

{bemærk at det virker ikke helt på alle browser/os'er}- ka du have ret i. Det virker ihvertfald ikke ved mig:P, jeg bruger Firefox.

Den eneste mulighed der er for at få det til at virke i alle browsere, er at du laver et fast billede som forestiller at menuen er transperant. Det er dog et problem hvis menuen flytter sig i forhold til den eksakte baggrund, for billedet har jo en fast form konstant, og ændrer ikke udseene efter menuens position.

Ellers kan du jo vente og bruge PNG når IE7 engang kommer... hvis det da ellers holder stik at PNG vil blive fuldt understøttet.

Det jo meget irriterende. Der er mangler i CSS, som jeg ved at Microsoft, Mozilla osv godt ku' lave, men de laver det bare ikke. Fx: Rundede hjørner med CSS og gennemsigtighed. De kan lave det, men gør det ikke!

Så må jeg jo bare leve med ingen gennemsigtighed. Eller kan man ikke lave Transperante billeder i GIF som kan bruges i web browser? Jeg er ikke så god til det der grafik noget, men mener bare jeg har gjort det før eller?

Det jo meget irriterende. Der er mangler i CSS, som jeg ved at Microsoft, Mozilla osv godt ku' lave, men de laver det bare ikke. Fx: Rundede hjørner med CSS og gennemsigtighed. De kan lave det, men gør det ikke!

Så må jeg jo bare leve med ingen gennemsigtighed. Eller kan man ikke lave Transperante billeder i GIF som kan bruges i web browser? Jeg er ikke så god til det der grafik noget, men mener bare jeg har gjort det før eller?

Jov det kunne man!:D

Ej... Du kan da vel ikke lave 50% transparente gif? :)

Se den halvgennemsigtige lyserøde boks.
http://jesperkristensen.dk/website/css.php

... nåå... Undskyld for vildledning. Det vidste jeg ikke lige at man kunne.

Ej... Du kan da vel ikke lave 50% transparente gif? :)

Jov sådan da. Lavede en kasse: 18x6 hvor jeg farvede hveranden tern en farve. Og da jeg oprettede billedet gjorde jeg baggrunden transparent. Så halvdelen af ternene er nu grøn farve og resten, INGEN farve. 50% transparent:) Så skrev jeg bare at den sku gentage billedet og når det er 18x6 vil det stadig blive hveranden der var farvet, men fx hvis det var 20x6 ville det blive noget shjus, TROR JEG:D http://www.raiser.dk/menu_sojle.gif

[Redigeret d. 22/06-05 13:20:15 af ChristofferB]

Men jeg tror det må være Simon Jensen der får point da det jo var ham der fik mig til at tænke over at gøre det via transparente billeder...!

t