Hvad går søgemaskiner efter?

Tags:    html css

Hejsa ...

Vis man skulle gøre mest muligt ud af at ens hjemmeside skulle findes blandt søgemaskinerne, og ligge højt på listerne hvad skal der så til?

Ved at man kan købe sig til det nogle steder, hvad koster det?
Er nemlig villig til at betale en del for det, eller min ven er, da hun overvejer at lave en aftale med NetPartners, som for 20.000kr/året vil optimere ens hjemmeside mest muligt i forholdt til søgemaskiner ...

På forhånd tak for hjælpen :P

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa ...

Vis man skulle gøre mest muligt ud af at ens hjemmeside skulle findes blandt søgemaskinerne, og ligge højt på listerne hvad skal der så til?

Er nemlig villig til at betale en del for det, eller min ven er, da hun overvejer at lave en aftale med NetPartners, som for 20.000kr/året vil optimere ens hjemmeside mest muligt i forholdt til søgemaskiner ...

der er fx. google adwords, men det er så kun på google søge maskinen og de søge maskiner der køre under googles søgemaskine, så er der også dem som har google adsense på deres site de for også vist dit ad/banner/tekst,( det koster 20 øre eller sådan noget(ved det ikke rigtigt), pr klik. læs mere her : https://adwords.google.dk/select/Login?sourceid=AWO&subid=DK-ET-ADS&hl=da og her : https://adwords.google.dk/select/advantages.html

Hilsen
Jan S.

[Redigeret d. 23/02-05 19:34:14 af Jan S]

Søgemaskinerne Verden rundt har vidt forskellige metoder at indeksere deres tilmeldte hjemmesider på.
Nu tager jeg udgangspunkt i du ønsker en høj placering hos Google, verdens største og førende søgemaskine.
Her er filtreringen af hjemmesiderne delt op i 4 trin: Find alle sider, find de 1000 mest besøgte sider, indeksér dem efter hvor relevante de er, indeksér dem efter hvor mange refererlinks de har.

De første 2 trin kan vi godt se bort fra da det bare kræver en masse brugere at komme ind der. For at komme højt op på næste trin i fasen, skal du have en række metatags* der viser Googles crawlerrobot hvad din side egentlig handler om. Derudover skal den selvfølgelig være færdig og fuldt ud funktionel. Crawleren er på vagt efter alt der har noget med "Comming soon" eller "Under construction" at gøre. Sidste guldkort må være at få links fra alle de sider du kan. Helst store sider som allerede er placeret højt på Googles interne rangliste, da disse vil sikre din side en højere placering.

Håber du kan bruge det :-)

* http://www.metamaten.dk og http://www.google.com kan hjælpe dig med de metatags du skal have stående.

Googles bot - kigger ikke i dine metatags.
Den læser indholdet på din side, og ud af det gør den op med sig selv hvad der er relevant - Den kigger f.eks. meget på selve formateringen af siden, om ligger ekstra vægt på ord med fed eller kursiv, hvis de vel at mærke står inden i en længere tekst (paragraph). Den ligger også vægt på overskrifter, f.eksk. en heading af størrelse 3, vil have mere effekt end alm. tekst formateret med css (du kan godt formatere din heading med css også ;)).
Man skal ikke overdrive brugen af headings eller fed og kursiv, da google botten vil lægge mærke til dette.

En god ting er også at have pæn og ren kode, med det vigtigste indhold liggende øverste i din kode, og det mindre vigtige nederst, som f.eks. store image maps, eller noget i den stil.

Google kigger også meget på hvor mange gange et givent søgeord vil være at finde på din side, men forskellig formatering.
Det kan der tænkes meget i, da man næsten skal regne ud hvad ens brugere vil søge efter.

Og så til PageRank - PR - Google regner din PR ud efter komplekse algoritmer, for at afgøre hvor højt på listen du skal ligge.
PR er bygget op som at en PR på 5 er 4 gange bedre end en PR på 4. 7 er 6 gange bedre end 6 - osv.
Hvis vi siger du har 10 sider på din hjemmeside, så har du altså en PR til at begynde med på 10, den skal så fordeles ud over dine 10 sider, og det skal du gøre vha links imellem siderne, det er en meget svær proces.
Den bygger også på hvem der linker til dig.
En side med en PR på 1 der linker til dig betyder intet, en side med en PR på 8 derimod, vil give dig noget af dens PR igennem linkene. Du skal derfor også tænke på hvem du linker til, stjæler de din PR?

Der er mange andre faktorer der spiller ind, spørg gerne hvis du vil vide mere om lige netop google.

Hejsa ...

Tja, der er mange ting en søgemaskine går efter, det kan være metatags og selve indholdet på siderne, antallet af links, antallet af billeder og selve indholdet osv. Men den faktor jeg tror der er mest brugt er, hvor meget alle andre sider rereferer til din side. så en side hvor der er 200 andre sider som refererer til, havner højere end en hvor der "kun" er 100 der henviser til. Det er jo en måde at se på. hvor meget en side er besøgt osv. Men det svinger meget fra søgemaskine til søgemaskine.

Jeg er selv igang med at lave en søgemaskine, mest for sjov og for at se hvor svært det er. Jeg er lige blevet færdig med en metode som indsamler links på sider, så jeg skal nu til at overveje hvilke data jeg vil gemme, så jeg bliver lige hændende på denne tråd :)

Casper

Googles bot - kigger ikke i dine metatags.
Den læser indholdet på din side, og ud af det gør den op med sig selv hvad der er relevant

Jo den gør, se evt. http://www.google.dk/intl/da/faq.html#crawl

// Kasper

Nej den gør ikke.
Den læser robots.txt, og så læser den efter robots i meta tagget, ikke efter selve indholdet.
Den skal jo finde ud af om den må indeksere siden.

Det har overhovedet ingen indflydelse på søgeresultaterne fra din side, men mindre du siger at den ikke må indeksere siden.

Edit: Jeg havde nok formuleret mig forkert før.
Google botten læser ikke description eller keywords, osv fra dine meta tags.

[Redigeret d. 24/02-05 12:05:51 af Jeppe Dyrby]

google.com læser dine meta tags som alle andre søgemaskiner, men for at man ikke kan udnytte den feature som i gamle dage ved at skrive alle sine ønskede ord der oppe, er den blevet så intelligent den sammenligner dine keywords med sidens indhold..

Men ja, det er ikke længere meta tags der skal optimeres på men ssøge ord..

og at give 20.000 kr som nævnt i toppen, er totalt latterligt.. der kan umuligt loves topplaceringer, men der kan gøres en nem og go indsats..

søg eventuelt på "multimediedesign" på google.com :)

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

og et klart eksempel på at google.com bruger meta tags kunne være:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=notesblog&meta=

(en af mine venners hjemmeside)

her benytter google.com direkte hans descripttion fordi den er formuleret kort og korrekt, så Jesper dit udsagn passer ikke helt !

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

t