Googles bot - kigger ikke i dine metatags.
Den læser indholdet på din side, og ud af det gør den op med sig selv hvad der er relevant - Den kigger f.eks. meget på selve formateringen af siden, om ligger ekstra vægt på ord med fed eller kursiv, hvis de vel at mærke står inden i en længere tekst (paragraph). Den ligger også vægt på overskrifter, f.eksk. en heading af størrelse 3, vil have mere effekt end alm. tekst formateret med css (du kan godt formatere din heading med css også
).
Man skal ikke overdrive brugen af headings eller fed og kursiv, da google botten vil lægge mærke til dette.
En god ting er også at have pæn og ren kode, med det vigtigste indhold liggende øverste i din kode, og det mindre vigtige nederst, som f.eks. store image maps, eller noget i den stil.
Google kigger også meget på hvor mange gange et givent søgeord vil være at finde på din side, men forskellig formatering.
Det kan der tænkes meget i, da man næsten skal regne ud hvad ens brugere vil søge efter.
Og så til PageRank - PR - Google regner din PR ud efter komplekse algoritmer, for at afgøre hvor højt på listen du skal ligge.
PR er bygget op som at en PR på 5 er 4 gange bedre end en PR på 4. 7 er 6 gange bedre end 6 - osv.
Hvis vi siger du har 10 sider på din hjemmeside, så har du altså en PR til at begynde med på 10, den skal så fordeles ud over dine 10 sider, og det skal du gøre vha links imellem siderne, det er en meget svær proces.
Den bygger også på hvem der linker til dig.
En side med en PR på 1 der linker til dig betyder intet, en side med en PR på 8 derimod, vil give dig noget af dens PR igennem linkene. Du skal derfor også tænke på hvem du linker til, stjæler de din PR?
Der er mange andre faktorer der spiller ind, spørg gerne hvis du vil vide mere om lige netop google.