Grafik: Bumpmapping

Tags:    grafik
Skrevet af Bruger #416 @ 31.03.2002
Bump mapping I Photoshop 6.0

Velkommen til min lille artikel om Bump Mapping!
I denne artikel vil jeg forklarer lidt om hvad bump mapping egentlig er, hvad / hvordan det bruges, og hvordan du selv laver det!
Bump mapping er, når man kan se dybde i animerede ting. Altså man kan se bulerne i en væg osv. Der hvor man mest ser Bump mapping, er i spil! Det er en meget vigtig del af et flot grafisk spil, da det giver en gid fornemmelse af "realisme". Bump mapping er, når man nærmest kan se bulerne i det hul man lige har skudt i væggen. Hvis du står og hamrer løs i en mur med en stor fed hammer, kan du se det buler indad. DET gøres vha. Bump mapping!
Bump mapping er meget populær blandt grafikere, da det kan gøre mangt og meget ved et lille kedeligt stykke grafik! (Hvis det vel og mærke bruges på den rigtige måde(!)).

Hvordan laver jeg Bump mapping?
Den måde jeg laver bump mapping, er vha. Photoshop 6.0! Det er et program med extremt mange muligheder, hvis man bruger effekterne sammen, på den rigtige måde! Nu vil jeg gå videre til, at forklarer hvordan Bump mapping laves!Du starter med at vælge "File -> New" og vælger i "Mode" RGB Color, og "Contents" skal være White. Så får du et tomt psd dokument. Nu er det op til dig om du vil lave et nyt lag, eller om du vil starte på baggrunden. Jeg laver personligt altid et nyt lag, da det er rart at have lag at arbejde med, og det er "friere", men det er forskelligt fra person til person! Når du har lavet et nyt lag (Shift+Ctrl+N), kan du starte med at grafik'e! Du vælger en for- og baggrundsfarve, eller trykker på "D" hvis du bare vil have standardfarver (sort for- og hvid baggrundfarve), jeg har brugt blå og hvid i dette eksempel - #70B1DD og #FFFFFF. Nu skal du lægge nogle clouds på. Det gøres ved at gå op i Filter -> Render -> Clouds. Nu begynder det jo allerede at se flot ud :-). Nu vælger du Magic Wand Tool (W), og sætter Tolerance på meget lav (3-5 er meget godt). Nu klikker du rundt omkring på billedet (husk at holde shift-tasten inde så det hele bliver markeret), og sørg for at der ikke er for meget af det markerede der "hænger sammen" i en stor markering (Du kan sætte Tolerance lidt ned hvis du synes der bliver markeret for meget af gangen). Du får det bedste resultat hvis der er mange små makreringer (se nedenfor)!



Nu trykker du på Ctrl+C for at kopiere det markede, vælger "Channels" der hvor du også har "Layers" og "Paths", klikker på "New" (Det lille stykke papir i bunden, højre hjørne, ved siden af den lille papirkurv), det skulle tilføje en Alpha-kanal! Når du har lavet en Alpha-kanal, trykker du Ctrl+V, for at indsætte det markerede! Nu skulle du gerne få noget delvist Clouds, i din nye kanal (i sort/hvid). Nu går du tilbage til "Layers" og vælger dit lag (ved at klikke på det). Derefter vælger du "Filter -> Render -> Lighting Effects", I "Texture channel" Vælger du Alpha-1, og roterer lidt med cirkelen, ind til du finder en vinkel du synes virker passende. (se nedenfor)



Nu er du jo sådan set færdig. Prøv at af-markere dit dokument, og se det færdige arbejde (Ctrl+D). Nu har du jo grund-basen i et fedt stykke grafik ;-). Du kan selvfølgelig altid gøre mere ved det, som jeg har gjort nedenfor, hvor jeg har kopieret mit grund-lag, og givet det nye lag en ordentlig gang Zoom! (Filter -> Blur -> Radial Blur, og vælg Zoom. Giv den bare en 70-90 stykker). Det færdige resultat, kan du se herneden for



Jeg håber du har fået noget ud af at læse denne artikel, og at du vil have gavn af den i fremtiden ;-)

Marco aka FreaK - over and out


Hvad synes du om denne artikel? Giv din mening til kende ved at stemme via pilene til venstre og/eller lægge en kommentar herunder.

Del også gerne artiklen med dine Facebook venner:  

Kommentarer (18)

User
Bruger #416 @ 21.04.03 11:35
Jeg kan se der er mange der har kigget min artikel, og det kunne være ret nice hvis i gad smide en lille kommentar om hvad i synes ;)

På forhånd tak og med venlig hilsen, Marco
User
Bruger #3530 @ 20.05.03 22:30
Flot og kontant artikel
User
Bruger #1742 @ 22.05.03 17:28
Meget fed artikel. lige hvad jeg havde brig for!
User
Bruger #4039 @ 07.06.03 13:46
mega nice artikkel!!!
User
Bruger #1748 @ 12.06.03 19:24
nice artikel du har skrevet :)
User
Bruger #3281 @ 17.06.03 10:26
Nice artikel.. men måske skulle layoutet sættes lidt pænere op, den er lidt forvirrende engang i mellem ;)
User
Bruger #2884 @ 27.06.03 18:40
Der hvor man bruger bump-mapping er ikke mest i spil, men mere korekt er at skrive i 3d.
Bump mapping dækker over en teknik som er meget lig med alpha-channel og z-buffer teknikken.
Man benytter foreskellene mellem lys og mørk, sort og hvid til at generere elevation, dvs. sige dybdeforskelle.
Det eksempel du viser er ikke en egentlig bump-mapping, men snarre en 0/1 elevering, som i sit udseende minder lidt om en bumpmapping.
User
Bruger #2631 @ 02.07.03 23:37
Kan godt li' artiklen..!! :)
Som Xyber skriver: "kontant artikel..!!"

Den er ikke svær at finde rundt i, som nogle andre er...

Total nice artikel!! :D
User
Bruger #416 @ 08.07.03 23:45
Til Nico French:
Min mening med at skrive artiklen, var som sådan ikke at gå i dybden med ordet bump-mapping, men mere at vise hvordan man laver det. Min forklaring skal bare forståes meget simpelt, og ikke særlig teknisk. Det er trods alt til begyndere ;) Men tak for kritikken, den var meget brugbar!
User
Bruger #4346 @ 22.08.03 00:12
har squ ik lig elæst den ;) men den ser faktis maget god ud ;) er selv lige ved at fixe en aktile ;) hi hi :D GL HF
User
Bruger #4193 @ 07.09.03 09:48
Rigtig god artikel der!

5 point!
User
Bruger #4362 @ 07.09.03 12:16
Fed artikel...

Max point til den da den også giver inspiration til meget andet
User
Bruger #1561 @ 15.11.03 12:50
syndes godt du kunne forklare lidt mer med layer som du brugte og så du havde nogle fler billeder jeg blev lidt forviret af all den tekst men fik det til at virke og det bliv nice TAK
User
Bruger #5249 @ 21.04.04 22:34
Hvor er det nu jeg har set den før ? mange steder......
User
Bruger #5846 @ 21.11.04 10:33
Nøj, hvor er den fed! 5 herfra!
User
Bruger #6109 @ 01.03.05 22:04
Hvad er der at sige? Super-nice artikel! Kan fortælle, at den også virker i Photoshop 7.0!
Eneste minus: Jeg havde lidt problemer med at finde knappen til en ny alfa-kanal, men hey, jeg fandt den! Og det skal ikke forhindre mig i, at give dig 5 point :)
User
Bruger #6929 @ 21.03.05 23:26
Giver god inspiration, og viser en teknik jeg ikke havde set før!

5 herfra!
User
Bruger #8985 @ 21.09.06 22:35
Fed artikel. Kan især godt lide det røde kryds, hvert billede består af ;) Men det er selvfølgelig måske ikke forfatterens skyld?
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
t