Start med Delphi

Tags:    delphi
Skrevet af Bruger #173 @ 17.06.2001
Start med Delphi

Hvis du ikke ved hvad Delphi er eller bare lige hurtigt komme lidt i gang med det, så læs denne artikel. Den handler om selve Delphis udviklingsmiljø, og du kommer til at lave et lille program, bare for at se lidt af det, du kommer til at lave, når du laver dine programmer. Her kan du se hvad vi vil gennemgå i dette kapitel:

  • Hvad er Delphi?
  • Lidt om Delphi's IDE
  • Dit første program
  • Designtime og runtime


Hvad er Delphi?

Delphi er et udviklingsmiljø fra Borland, som også laver blandt andet C++ Builder. Delphi bruger Object Pascal som det programmerings-sprog, man laver sine programmer i. Det vil sige at Delphi er selve programmet man arbejder med, når man laver sine programmer, og Delphi bruger Object Pascal til at udvikle programmerne i. Object Pascal er et programmerings-sprog, der stammer fra Pascal. Det er altså en videreudvikling af Pascal og er derfor effektivt, men det betyder ikke at det er stort og svært; det er faktisk relativt let i forhold til andre programmerings-sprog. Det betyder dog ikke at, du kan forvente at lave gode og velfungerende programmer med det samme. Det kræver lyst og tid og kræfter, og det er nødvendigt at lære Object Pascal, før man kan lave sine programmer i Delphi.
   Med Delphi kan man lave fungerende Windows-programmer i Win95, Win98 og Win2000. De er grafisk baserede med menuer, knapper og tekst-felter (Man kalder ofte den grafiske brugerflade for GUI - graphical user interface) ligesom du kender det fra almindelge Windows programmer. Disse knapper og menuer kaldes komponenter og dem kan du ændre ved, så de passer og opfører sig som de skal på de tidspunkter, hvor de skal opføre sig sådan.

Lidt om Delphis IDE

IDE betyder Integrated Development Environment. Det er et beskrivende navn til sådanne udviklings-værktøjer som Delphi. Altså værktøjer med det ene formål at udvikle programmer med. Vi vil ikke gå i detaljer med IDE'et, da det er noget du lærer efterhånden, men det er nødvendigt med et grundlæggende kendskap til det. Når du starter Delphi, skulle du gerne se noget ala dette billede:

Et billede af Delphi's IDE

Komponent-palletten er det sted, hvor du finder komponenterne. De er delt op i følgende kategorier:

Standard De mest almindelig brugte komponenter. Du bruger typisk 4-5 af disse i hvert program du skriver
AdditionalIkke nær så brugte som Standard komponenterne, men ofte brugt alligevel. Du finder blandt andre Image- og Shapekomponenterne
Win32Her er nogle komponenter, som ofte bruges i Windows programmer. Der er f.eks PageControl og Toolbar.
SystemIkke så brugte komponenter. Timer-komponenten her bruges dog til tider.
Data Access, Data Controls og QReport bruges alle til databaser.
DialogsDialoger til at vælge skrifttype, vælge farve, gemme dokumenter, åbne dokumenter osv.
Win 3.1Gamle komponenter fra Windows 3.1 tiden. De bruges ikke specielt meget, men det kan ske at du vil lege lidt med dem.
SamplesEksempler på komponenter, du kan lave. Koden til disse findes i Delphi\\Source\\Samples
ActiveXActiveX komponenter, lavet af andre programmører.


Til venstre i IDE'et finder du Object Inspector'en. Det er det værktøj, du ændrer komponenternes egenskaber med. Det kan f.eks være at du vil ændre skrifttype i et tekst-felt, eller du vil ændre titlen på hoved-vinduet. Det gøres i Object Inspectoren i det faneblad, hvor der står Properties. Du kan også se et faneblad, hvorpå der står Events. Det er her du bestemmer, hvad der sker når brugeren gør en bestemt ting. Det kan være at brugeren i menuen trykker på Filer -> Gem, hvorefter der sker en bestemt handling. Det vil sige at noget bestemt kode bliver udført når hændelsen sker. Hver komponent har nogle forskellige handlinger at vælge imellem. Det er ikke nødvendigt nu at forstå hvordan du bestemmer handlingerne i dine programmer. Hvis du bare forstår konceptet i dem er det fint. Hele essensen i et Windows (og Delphi) program er handlinger. Hvis de ikke var der, kunne et program ikke foretage noget med brugerinputtet.

I midten af IDE-et kan du, når du starter med et tomt projekt (Vælg evt. Files -> New Application) se en tom form. Det er hovedvindueet i dit program og altså her du kan plante dine komponenter. Du kan også lave en ny form ved at vælge Files -> New Form. Bag ved formen kan du finde kode-editoren (Du kan altid skifte mellem formen og dens accosierede kode med F12). Det er her du skriver koden. Koden skrives som tidligere nævnt i Object Pascal.

Dit første program

Hvis du ikke allerede har startet på et tomt projekt, så gør det nu ved at vælge Files -> New Application. Ændre formens navn til MainForm og dens titel til "Velkommen til mit program". Du kan eventuelt ændre formens størrelse. Læg en knap på formen og sæt dens navn til 'btnTrykPaaMig' og dens caption-property til "&Tryk på mig". Bemærk tegnet '&', som understreger det store T. Det gør at brugeren kan trykke på knappen med tastaturet ved at taste Alt + t. Der sker ikke noget visuelt, men selve koden udføres. Hvis du markerer knappen, kan du i dens event-tab dobbeltklikke i det tomme felt, ud for onClick. Nu skifter Delphi automatisk til Kode-editorenm og der står i forvejen noget kode, som gerne skulle være det her lig, hvis du ellers har gjort hvad jeg har forklaret:
procedure TMainForm.btnTrykPaaMigClick(Sender: TObject);
begin
|
end;
Cursoren befinder sig der, hvor tegnet '|' er. Det vi har fat i her er en event-handler. Det er her du skal skrive hvad, der skal ske, når brugeren trykker på knappen. Derfor valgte vi onClick, da denne handling forekommer, når der trykkes på knappen. Det er den mest brugte hændelse i programmer. Som du kan se står der først 'procedure'. Det vil sige, som du måske kan gætte, at det er en procedure vi har at gøre med her. Vi vil se mere til dem lidt senere. Dernæst står der 'TMainForm'. Navnet på vores form er MainForm. 'T'-et i starten viser at det er en klasse, vi har at gøre med og punktummet viser at proceduren btnTrykPaaMig er en metode i klassen TMainForm. Sender-variablen i parantesen er parametre, som sendes til proceduren. 'Sender' er variabel-navnet, mens TObject er typen af varablen. Du behøver - og det ville være mærkeligt, hvis du kunne - ikke at kunne finde ud af dette på nuværende tidspunkt. Det er bare vigtigt at du forstår at den kode, vi skriver inde i proceduren er den kode, som bilver udført, når man trykker på knappen, fordi det er en onClick-hændelse. Prøv nu at taste følgende kode ind, der hvor cursoren befinder sig:
ShowMessage('Velkommen til mit program!');
Det vil vise en dialog-boks med teksten mellem de enkelte anførselstegn. Gør nu følgende:

1. Vælg Files -> Save All. Det gemmer alle de åbne filer. Opret en mappe et valgt sted, som skal indeholde alle dine Delphi-projekter. Det kunne f.eks være "c:\\Delphi projekter" eller noget i den stil.
2. Gem den første fil som 'UnitMain' i den nye mappe.
3. Gem den næste fil som 'MitProgram'.
4. Nu er du ude i IDE'et igen og tryk så på F9. Det vil kompilere dit program. Det vil sige at Delphi oversætter din kode, formene og komponenterne til maskinkode, som computeren kan forstå. Ud af det kommer en exe-fil, der kan startes uafhængigt af noget andet. Nu skulle du gerne se din form i aktion med knappen på. Tryk på knappen og se den skønne dialog-boks hænge i luften med teksten: "Velkommen til mit program!". Dit første program kører.

Hvis du havde problemer med at får programmet til at virke, så start forfra med det og prøv igen. Det er så nok bare en lille fejl.

Designtime og runtime

I programmet før designede du formen med knappen. Det kaldes designtime, idet du designer din form, som den skal se ud når du kører programmet. I designtime kan du putte nye komponenter på dine forme og ændre alle komponenters egenskaber. Hvis du nu vil ændre i en egenskab af et komponent er det helt muligt at gøre det mens programmet kører. Det kaldes at ændre et komponents egenskab runtime. Du kan sågar lave nye komponenter runtime. F.eks hvis du ville lægge en ny knap på formen, når man trykkede på knappen. Derefter har du mulighed for at ændre den nye knaps egenskaber, for eksempel teksten på knappen. Det er nødvendigt med et solidt kendskab til Object Pascal inden du fuldt ud kan forstå disse ting.

Vigtige ting at huske

  • Delphi er et udviklingsmiljø, hvor du kan lave Windows programmer.
  • Object Pascal er det programmerings-sprog, man bruger til at lave programmer med i Delphi.
  • Komponenter kan være en knap, et tekst-felt osv.
  • I Object Inspector-en kan man ændre et komponents egenskaber.
  • Komponenter har hver deres hændelser, som kan forekomme ved brugerinput.
  • Du kan bestemme, hvad der skal ske, når disse hændelser forekommer ved at skrive kode i den valgte handling også kaldet event-handler'en.
  • Designtime er der, hvor du designer dit program, runtime er når programmet kører.

Øvelser

  • I eksemplet, prøv at ændre knappens skrifttype til Tahoma, størrelse 8.
  • Læg en Memo på formen. Design memoen, så de ser lidt pæn ud. Lav det sådan, at når man trykker på feltet, skal en dialog-boks poppe op med en tekst, du selv vælger. Kør programmet igen med F9 og gem det eventuelt igen.


Hvad synes du om denne artikel? Giv din mening til kende ved at stemme via pilene til venstre og/eller lægge en kommentar herunder.

Del også gerne artiklen med dine Facebook venner:  

Kommentarer (3)

User
Bruger #2959 @ 24.02.03 18:21
Jeg syntes ikke du fortæller så meget om sproget object pascale, du fortæller mest om selve programmet Delphi. Men det kan også være at jeg har midsforstået overskriften, start på Delphi betyder jo faktisk at starte med Delphi, altså programmet og ikke selve sproget!
User
Bruger #3490 @ 29.08.03 16:04
Syntes det er en fin artikel for mig, er lige begyndt på det og det er fin hjælp
User
Bruger #3490 @ 29.08.03 16:06
Syntes det er en fin artikel for mig, er lige begyndt på det og det er fin hjælp
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
t