Hvordan bliver man spiludvikler? (edutainment)

Tags:    snak

Jeg er interesseret i at udvikle computerspil til matematikundervisning på forskellige niveauer.

Jeg har 4 års erfaring som gymnasielærer og er cand.scient i matematik. Desuden har jeg noget programmeringserfaring.

Er der nogen af jer, der ved, hvad der kræves for at blive spiludvikler? Eller måske nogle, der har en kontakt til et firma????

I første omgang søger jeg mest information, og evt. en konsulent-/deltids-/oplærings-/fritidsstilling.

På forhånd tak.





6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det sted der har suverænt mest undervisning rettet med spiludvikling er DTU, jeg ved ikke umiddelbart om de kører andet end deres alminelige uddannelser, men hvis de gør det vil jeg klart forhøre mig hos dem.

Et andet godt sted at kigge er på gamedev.net som har en masse god information om lige præcis spiludvikling.

Der er en del forskellige danske spiludviklere da hver enkelt firma generelt ikke er ret stort, men de er så samlet i større sammenslutninger som fx. Eidos. Et par danske spiludviklingshuse:
IO Interactive
Mediamobsters
ITE

Kender selv en spiludvikler hos IOI som er igang med det sidste af hans uddannelse på DTU. Men der er også en del autodidakte i den branche :)
M.V.H.
Loke Dupont aka colde



Afhængig af sproget du allerede har programmerings erfaring med skal du finde et grafik-API(Application Programming Interface) til at vise grafik, resten gøres i normal kode, som når man programmer almindelige programmer.

Hvis du har erfaring med C++ kan jeg anbefale SDL, hvilket er et simpelt grafik, input og netværks API. Det virker på alle større platforme (Linux, Windows, BeOS, MacOS Classic, MacOS X, FreeBSD, OpenBSD, BSD/OS, Solaris, IRIX og QNX er officelt understøttet). SDL er dog til 2D grafik, men du burde ikke få brug for mere til matematik-spil. For mere info om SDL, se: http://www.libsdl.org/

Andre sprog har lignende APIs, med nogle APIer vil du dog være nødt til bruge 3D grafik til at emulere 2D, det burde du dog kunne finde ud af da du er matematik lærer og alt det kræver er at bruge en ortografisk matrix(så ting tæt på er samme størrelse som ting langt væk) og give alle punkter en ens z-værdi.

Jeg vil ligesom den anden poster anbefale dig at se nærmere på: http://www.gamedev.net/ hvilket er en meget god side.



Der er også en spil udvikling uddannelse den blev lavet sidste år tror jeg nok.

men hvis bare er matematik spil til undervisning er der jo formentlig ikke tale om det helt store spil med 3d grafik osv. Så jeg ville mene at storset hvem som helst kan lave de spil, forudsat at de selvfølgelig i dette tilfælde forstår matematik.
-----------------------------------------------------------------------------

Min side ->www.the-hive.dk/~donp/



Takker for svarene ... især linkene.

Men jeg er ret uenig i at man kun behøver 2D til matematikspil - Det må da gerne være ordentlige spil!!! :-)

Bare fordi man kan lære noget, behøver spildelen, grafikken og lyden da ikke være nedprioriteret.
Man lærer jo også meget af spil, der ikke er designet som lærerige.

Jeg havde dog tænkt mig at få andre til at ordne grafik mm., for tegning er ikke lige mit største talent.
Jeg tror på, at man får det bedste produkt ved at samarbejde med andre - Det er en af grundene til, at jeg søger firmaer.

Men nu skal jeg lige finde ud af, om jeg mangler noget, for at kunne bidrage væsentligt.

Hvad angår sprog har jeg kodet i lidt af hvert, inkl. så mærkelige sprog som Lisp og Standard ML.





Takker for svarene ... især linkene.

Men jeg er ret uenig i at man kun behøver 2D til matematikspil - Det må da gerne være ordentlige spil!!! :-)

Bare fordi man kan lære noget, behøver spildelen, grafikken og lyden da ikke være nedprioriteret.
Man lærer jo også meget af spil, der ikke er designet som lærerige.

Jeg havde dog tænkt mig at få andre til at ordne grafik mm., for tegning er ikke lige mit største talent.
Jeg tror på, at man får det bedste produkt ved at samarbejde med andre - Det er en af grundene til, at jeg søger firmaer.

Men nu skal jeg lige finde ud af, om jeg mangler noget, for at kunne bidrage væsentligt.

Hvad angår sprog har jeg kodet i lidt af hvert, inkl. så mærkelige sprog som Lisp og Standard ML.



Du har helt ret i at matematikspil ikke behøver at være kedelige, men til matematik spil vil jeg sige at 2D for det meste er bedre egnet. De fleste matematik spil jeg kunne forestille mig ville være i 2D, men har faktisk prøvet få 3D, kan dog ikke huske navnene.

Et grafik API er ikke noget du bruger til at lave grafik, men til at kommunikere med hardwaren, du kan bruge det til at hente modeller, sprites osv. som en anden har lavet pg derefter vise det på skærmen.

Hvis du er fast besluttet på 3D-spil er de mest populære grafik APIer OpenGL og Direct3D.





Du har helt ret i at matematikspil ikke behøver at være kedelige, men til matematik spil vil jeg sige at 2D for det meste er bedre egnet. De fleste matematik spil jeg kunne forestille mig ville være i 2D, men har faktisk prøvet få 3D, kan dog ikke huske navnene.

Et grafik API er ikke noget du bruger til at lave grafik, men til at kommunikere med hardwaren, du kan bruge det til at hente modeller, sprites osv. som en anden har lavet pg derefter vise det på skærmen.

Hvis du er fast besluttet på 3D-spil er de mest populære grafik APIer OpenGL og Direct3D.

Tja, efter at have trykket send, er jeg også blevet overbevist om at 2D oftest er fint.
Jeg blev bare en lille smule provokeret, og ville fastslå at læringsspil også kan være gode spil - der er bare for få af dem derude (endnu).

Hvis du kommer på navnene på nogle af de _gode_ matematikspil, du har set, er jeg meget interesseret i at høre din mening :)

Tak for info om API. Det må jeg vist få læst lidt op på ;-)



t